Anne-babası boşanmış ve boşanmamış çocuklarda depresyon ve sosyal becerilerin değerlendirilmesi
Künye
Uzun, Ç. (2013). Anne-babası boşanmış ve boşanmamış çocuklarda depresyon ve sosyal becerilerin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Özet
Boşanma, aile içerisindeki tüm fertleri yakından ilgilendiren ve etkileyen bir olaydır. Eşlerin etkilenmesinin yanı sıra en büyük darbeyi çocuklar almaktadır. Boşanma sonrasında alışık oldukları düzen tamamen değişmekte ve muhtemelen ebeveynlerden birinden uzakta kalmaktadırlar. Boşanmanın psikolojik, sosyal ve hukuki sonuçları olan bir süreç olması nedeni ile çocuklar üzerinde olumsuz etkiler bırakmaktadır. Çocuklar arasında yapılan araştırmalar çocukların, boşanma olayını kabul etmediklerini göstermektedir. Çünkü boşanan eşler, boşamanın verdiği ya da zorlu bir sürecin içerisinde olmaları nedeni ile çocuklara ilgi gösteremeyebilmektedirler. Boşanan ya da boşanma sürecinde olan eşler enerjilerinin büyük bir kısmını kendi aralarındaki çatışmaya ve sorunlarına harcamaktadırlar. Boşanma, çocuğun sosyolojik ve psikolojik gelişiminde önemli bir etkiye sahiptir. Boşanmış aile çocukları, hangi yaş grubunda olursa olsun içe kapanma, mutsuzluk, üzüntü gibi belirtileri yaşamaktadırlar. Boşanma olayının gerçekleşmesiyle çocuklar hem anne, hem de babalarını kaybetmiş hissi yaşamaktadır. Boşanma sonrasında çocukların yaşamları kökten değişmektedir. Bu dönemde ebeveynlerden birinin evden ayrılması, yeni okul, arkadaşlar ve ev düzenindeki değişimler çocukların uyumlarını güçleştirerek, sosyal becerilerini olumsuz etkilemektedir. Bu olumsuzluklar, çocuklarda değişik rahatsızlıklarla kendisini gösterebilmektedir. Depresyon da bu rahatsızlıklardan birisidir. Sosyal becerilerin yetersiz olması ya da azalması depresyon ile çok sıkı bir ilişki içerisindedir.