PANDEMİ SONRASI OLUŞAN VUCA ORTAMININ ÇALIŞAN İNSAN KAYNAKLARI KAYGI DÜZEYİ VE VERİMLİLİĞİ ÜZERİNE ETKİSİ
Künye
Akdemir, A., Günaydin, S. C., & İnal, İ. H. (2021). PANDEMI SONRASI OLUSAN VUCA ORTAMININ ÇALISAN INSAN KAYNAKLARI KAYGI DÜZEYI VE VERIMLILIGI ÜZERINE ETKISI. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Yönetim Bilimleri Dergisi, 19(40), 347-520.Özet
Günümüz dünyası, Covid-19 ile birlikte değişimin hızının ve kapsamının belirle- nemediği, planlama ve öngörü yapmanın zorlaştığı tam anlamıyla bir VUCA orta- mı yaşamaktadır. VUCA, ilk olarak 1987’de kullanılan ve Warren Bennis ve Burt Nanus’un liderlik teorilerine dayanan bir kısaltma olup, değişkenlik, belirsizlik, karmaşıklık ve muğlaklık anlamına gelmektedir. Araştırmanın amacı, VUCA orta- mının, insan kaynakları verimliliği üzerine etkisinde kaygı düzeyinin aracı rolünü incelemektir. Araştırmaya ait veriler, yapılandırılmış anket tekniği kullanılarak aktif olarak hizmet sektöründe yer alan işletmelerde çalışmakta olan ve rassal ola- rak seçilen 627 çalışandan elde edilmiştir. Araştırma sonucunda VUCA ile kaygı düzeyi arasında pozitif yönlü, kaygı düzeyi ve verimlilik arasında negatif yönlü ve yine VUCA ile verimlilik arasında da negatif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Yapılan hiyerarşik regresyon analizi sonucunda ise kaygı düzeyinin VUCA ile ve- rimlilik ilişkisinde tam aracılık etkisi bulunduğu gözlemlenmiştir. Bu sonuca göre VUCA’nın verimlilik üzerindeki negatif etkisinin nedeninin kişilerin kaygı düzeyi- nin artması olduğu söylenebilir.