Sokak fotoğrafçılığı
Künye
Çubukcu, G. (2013). Sokak fotoğrafçılığı. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Özet
Öncelikle belirtilmesi gereken nokta, sokakta çekilen her fotoğrafın Sokak Fotoğrafı olarak algılanmamasıdır. Böyle adlandırılmasında ki en büyük etken ise kavramsal olarak bilinmemesinden dolayıdır. Birçok kişi sadece sokakta çekilmiş olan bütün fotoğrafları Sokak Fotoğrafı olarak algılamaktadır. Oysaki, Sokak Fotoğrafı kendi içerisinde bir disipline sahiptir. Bu disiplin teknik açıdan olduğu kadar, fotoğrafçının da konuya bakış açısı etkilidir. Çekilen bütün fotoğraflar belgeleme niteliği taşıdığından, Sokak Fotoğrafçılığı da ülkenin ve o ülkede yaşayan insanların durumuna tanıklık etmektedir. Bu yüzden fotoğrafçının farklı bir bakış açısına sahip olması ve kendisini sürekli olarak geliştirmesi, kültürel birikimini arttırması gerekmektedir. Günümüz için Sokak Fotoğrafçılığının hangi noktada olduğunu ve ülkemizde fotoğrafın bu dalına nasıl yaklaşıldığını göstermek için, ilk önce fotoğrafın tarihinden söz etmek gerekiyor. Tarihsel oluşumunu ve bu süre içerisinde ki gelişimine değinerek toplumların fotoğrafa nasıl baktıklarından bahsetmenin yararlı olacağı kanısındayım. Sokak Fotoğrafının en çok karıştırılan yönü olan Belgesel Fotoğrafın ne olduğunu ve ne gibi süreçlerden geçtiğini belirterek, Sokak Fotoğrafıyla arasındaki farkları göstermek gerekir. Aslında bariz olarak fark edilmesi gereken fakat birbiriyle sürekli bir karmaşa içinde bulunan bu iki farklı disiplinin ne olduğundan bahsedilerek, kıyaslama yapma imkânı sunulmasında büyük önem vardır. Özellikle, her iki türde de çok başarılı isimler vardır. Bu isimleri ve yapmış oldukları işleri bir araya getirerek, yapılan kıyaslamanın sağlıklı bir şekilde ilerlemesi amaçlanmıştır. Tezin içerisinde de sürekli olarak bahsedilen fotoğrafın kanıt ve tanık olarak kullanılmasına ayrıca yer verildi. Hangi alanlarda fotoğrafların en çok kullanıldığı ve insanları nasıl etkiledikleri gösterilmek istenmiştir. Bu duruma öncülük eden dergilere ve ajanslara yer verilmiş ve yaşanılan olayların aktarılması üzerinde durulmuştur. Fotoğrafın doğasında var olan, herkesin görmesini sağlaması ve sadece belirli kişi ya da yerlere ait olma durumundan kurtulması burada vurgulanmıştır.