Yazılı ve görsel basında çocuk haberlerinin seçiminde eşik bekçilerinin rolü
Künye
Kahriman, Gülsevil. (2013). Yazılı ve görsel basında çocuk haberlerinin seçiminde eşik bekçilerinin rolü. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbulÖzet
Hedef kitlesi çocuklar olmamakla birlikte haberler çocuklar tarafından da bilinçli ya da bilinçsiz olarak takip edilmektedir. Haber içeriklerine pasif izleyici olarak maruz kalan çocuklar, haberlerden yetişkinlere oranla daha fazla etkilenmektedir. Çocukların haberlerde kendilerine yer bulabilmeleri ise ya fiziksel şiddete ve cinsel istismara uğradıkları zaman gerçekleşmekte ya da çocuklar; kaza, yangın, deprem gibi doğal afet ve olayların duygusallaştırıcı yönünü ön plana çıkaracak haber nesneleri olarak kullanılmaktadırlar. Etki ve temsil konusunda yapılan araştırmalar incelendiğinde ortaya çıkan bu tablo bizi haber içeriklerini hazırlayan ve seçen kişiler olarak 'Eşik Bekçileri'ne yönlendirmektedir. Televizyonlar için hangi olayın haber olacağına ve ne kadar süreyle yayında kalacağına; gazeteler için de hangi haberin manşetten girip hangisinin arka sayfalarda yer alacağına karar veren eşik bekçileri, öznesi çocuk olan haberleri seçerken nelere dikkat etmektedir? Eşik bekçileri çocuklarla ilgili haberlerde ne tür kriterlere önem vermektedir? gibi sorulardan yola çıkarak bu tezde ?Yazılı ve Görsel Basında Çocuk Haberlerinin Seçiminde Eşik Bekçilerinin Rolü? incelenmeye çalışılmıştır. Tez çalışmasının 3 tane varsayımı bulunmaktadır. Bunlar: `Çocuklar haberlerde genellikle dram malzemesi olarak kullanılmakta ve popüler yayıncılık anlayışı sebebiyle birer reyting veya tiraj malzemesi olarak sömürülmektedirler. Eşik bekçilerinin yaşı, cinsiyeti, eğitim düzeyi, çocuğunun olup olmaması, ideolojisi vb. değişkenler ile çalıştığı kurumun ideolojisi ve yayın politikası başrolünde çocukların olduğu haberlerin seçimini ve veriliş biçimini etkilemektedir? şeklinde sıralanmaktadır. Buradan yola çıkarak konunun muhatabı eşik bekçileriyle derinlemesine mülakat yapılmıştır. Tezin sonunda ise varsayımların doğrulandığı anlaşılmıştır.