Görsel iletişimde çocuk afişlerinin hedef kitle üzerindeki etkisi
Künye
Söylemez, Y. (2015). Görsel iletişimde çocuk afişlerinin hedef kitle üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Özet
Ülkemizde son yıllarda afişlerde ve reklamlarda çocuklara yönelik çok fazla ileti olduğu görülmektedir. Çocukların görsel tasarımda kullanılması ne kadar etkili olmaktadır? Afiş hazırlanırken tasarımcı çocuk figürünü görselde ne kadar yansıta bilmiş ve alıcı mesajı ne ölçüde algılamış, afişler çocuk objesinde ne şekilde yer edinmiştir? Benzeri sorular sorulmaktayken tam bu noktada böyle bir araştırmanın ihtiyaç olduğunu düşündüm. Bu konuda daha önce bir araştırma konusu olmaması dolayısıyla çocuk temalı afişlerinin incelemesi gerekliliği ortaya çıkmıştır. Araştırmada, iletişim tanımı, tasarımın tanımı, iletişimin bileşenleri, afişin tanımı, afişin tarihçesi ve ülkemizde afişin gelişimi ele alınmış olup bu tanımlar araştırmanın temelini oluşturmuştur. Bu araştırma, ülkemizde 1980' den günümüze görsel iletişim tasarımı açısından 20 adet "çocuk" konulu afişin tasarım açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Görsel iletişim tasarımının vazgeçilmezi olarak kabul edilen "afiş" görsel iletişim tasarımı açısından incelenmiştir. Bu tezde görsel iletişim ve afiş tasarımının temel ilkeleri ele alınmış olup araştırmada kullanılan a fişler; tasarım ve estetik kaygılar açısından oluşan sorunları ortaya koymaya çalışılmıştır. Bu tezde değerlendirilen 20 afiş için hazırlanan anket 100 eğitim fakültesi mezunu öğretmene uygulanmıştır. Ankette bulunan her afiş için 10 soru sorulmuştur. Sonuç olarak; görsel iletişim tasarımı açısından ülkemizde tasarımcılar tarafından hedef kitleye sunulan afişler; sosyolojik, tasarım, estetik ve kullanılan objelerin konu, kompozisyon, renk, tipografi açısından incelenmiştir. Afiş çalışmaları yapılan araştırmalar sonucunda elde edilen bilgilerde kullanarak değerlendirme yapılmıştır.